Pojazdy na wodór

Jak wiadomo elektroliza wody polega na przyłożeniu prądu stałego, co spowoduje rozkład wody na wodór i tlen. Jednak możliwe jest też odwrócenie tego procesu przez mieszanie wodoru z tlenem co spowoduje indukowanie prądu. Taka odwrotna elektroliza zachodzi w urządzeniu zwanym ogniwem paliwowym.

Ogniwo paliwowe miesza wodór z tlenem tak by nie doprowadzić do wybuchu, a elektrolizę odwrotną ułatwia katalizator, który jest zbudowany z paltyny.

Ponieważ w powietrzu na Ziemi mamy pod dostatkiem tlenu, więc można go czerpać z atmosfery i pozostaje jedynie zadbać o przechowywanie wodoru. Jednak nie jest to łatwe, bo wodór normalnie zajmuje dużą objętość i aby mieć go wystarczjąco dużo należy go sprężyć pod ogromnym ciśnieniem. Stanowi to problem i zagrożenie. Dlatego ten napęd dedykowany jest większym pojazdom, w których można zmieścić większy, odpowiednio zabezpieczony, zbiornik.

Na razie pojazdy z ogniwami paliwowymi albo jak kto woli na wodór są kilkakrotnie droższe od rozwiązań akumulatorowych. Czas pokaże czy staną się konkurencyjne i w jakim segmencie pojazdów.

lokomotywa wodorowa

Lokomotywa PESy z ogniwami paliwowymi na wodór

Możesz również polubić…

1 komentarz

  1. Ten wpis o tytule "Pojazdy na wodór" z kategorii "Artykuł" dotyczący: , , , , czeka na Twój komentarz. Na pewno masz na ten temat coś ciekawego do powiedzenia. Co sądzisz o tym, co napisałem?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *