E-usługi – jak jeszcze można zarabiać w sieci!
Sklepy internetowe są niezwykle wydajne dla klienta i sprzedawcy
Już pierwszy zakup w 1998 zachwycił. Kupowałem wtedy program WinZIP czyli program kompresji i dekompresji ZIP osadzony pod systemem Windows’95. Wcześniej zaopatrzyłem się w kartę debetową Wielkopolskiego Banku Kredytowego, którą można było płacić również w Internecie. Przekonałem się o tym kiedy kupując WinZIPa wpisałem jej dane do formularza zakupu i już w minutę po kliknięciu przycisku wysyłania pojawiło się potwierdzenie dokonania płatności, a na ekranie ujrzałem kod klucza, który należało wprowadzić do dotychczas używanego jako shareware programu by ujawnił wszystkie swoje możliwości.
E-sklepy i handel w sieci
W Polsce działa ok. 20 tys. sklepów internetowych. Charakteryzuje je duża efektywność dzięki automatyzacji oraz możliwości wynajmowania siedziby we względnie tanim miejscu. To, że tak wiele sklepów może funkcjonować jednocześnie nie eliminując się wzajemnie wynika z ich zyndiwidualizowanego podejścia do handlu. Różni je bowiem nie tylko asortyment ale też oprawa graficzno-tekstowa, podejście do promocji swojej oferty i wreszcie współpraca z producentami i innymi podmiotami.
Mimo wszystko tak gigantyczna liczba konkurujących podmiotów nie pozostaje bez wpływu na coraz bardziej obniżającą się opłacalność tej działalności. Sklepy internetowe stają się bowiem coraz bardziej podobne do siebie oferując masową produkcję, bo tylko taka ma szansę zostać sprzedaną. Wyniszcza je konkurencja cenowa między innymi przez wszędobylskie porównywarki cenowe. Coraz trudniej więc znaleźć tuniszę.
Czy można zrobić coś, na czym będzie łatwiej zarobić?
Usługi szansą na sukces
Może warto zainteresować się usługami?
Co różni usługi od handlu?
- Wyroby zawsze zależą od zamówienia
- Towar wykonany dla jednego odbiorcy jest bezużyteczny dla innego
- Obsługa jest trudniejsza niż w handlu
- Realizacja zamówienia zwykle droższa niż dostarczenie porównywalnego produktu z taśmy • Usługi często dla bardziej wymagającego odbiorcy
Czy da się to przenieść do sieci?
Wyzwania 1
Zamawianie samochodu z indywidualnym wyposażeniem, malowaniem, obiciami
Zamawianie oklejenia samochodu reklamą Zamawianie indywidualizowanych wyrobów cukierniczych
Zamawianie muzyki do filmu(kompozycja)
Zamawianie piosenki okolicznościowej(tekst)
Nadruki fotograficzne na papierze i gadżetach
Wywoływanie fotografii cyfrowej
Wyzwania 2
Rezerwacja usług bezpośrednich
Gadżety reklamowe z nadrukiem, grawerowaniem lub naszywką logo
Aranżacja wnętrz i projektowanie ogrodów Forma plastyczna tworzona przez artystę ze wzoru foto i opisu otoczenia
Wydruki na drukarkach 3D
Tłocznia płyt kompaktowych i wideo
Projektowanie i wykonanie maskotek firmy
Rodzaje usług
Finansowe – bankowe, ubezpieczeniowe
Produkcyjne – wyrób produktu według specyfikacji odbiorcy
Doradcze – produktem jest informacja ściśle zależna od treści zlecenia
Przetwórcze – usługa polega na przekształceniu towaru klienta
E-usługa, e-usłudze nierówna
Co generuje największe koszty? Wyeliminujmy człowieka!
Definicja e-usługi według PARP
Odbywa się drogą elektroniczną
Jest zautomatyzowana
Niekoniecznie jest zindywidualizowana
Przykłady e-usług
Dostarczanie treści na portalu internetowym
Dystrybucja elektroniczna muzyki
Dzielenie się wiedzą
Raportowanie odwiedzin serwisów
E-usługi zindywidualizowane
- Usługa powinna tworzyć nową wartość nawet lepiej w materii niż tylko informacji
- Usługa powinna mieć wartość rynkową, która pozwoli realizować transakcje on-line
- E-usługi niekoniecznie muszą być świadczone wyłącznie przez maszyny, często nie ma alternatywy dla sprawnego fachowcaczłowieka
Wspólny obszar dwóch definicji usług
E-usługi zindywidualizowane
E-usługi PARP
Dostosowane do indywidualnych życzeń Działalność niematerialna
i zautomatyzowana
Niematerial
Zindywidualiz Zindywidualiz ne i owane usługi owane usługi zautomatyzowane materialne lub niematerialne usługi i przez ludzi i zautomatyz. handel
Dlaczego warto świadczyć e-usługi?
Konkurencja wśród sklepów internetowych jest zabójcza, coraz częściej decydują kapitał i pozycja rynkowa, a nie pomysł na biznes Świat e-usług to szansa na bogatszego klienta z ciekawszymi potrzebami
Trudniej świadczyć usługi przez internet niż w punktach usługowych lub sprzedawać gotowe produkty, ale to szansa na ciekawe innowacje
Negatywna codzienność e-usług
Cukiernia zapytuje klientów o to czego by chcieli nakazując im wypełnić tekstem jedno pole
Kompozytor dla realizacji muzyki do filmu każe się kontaktować e-mailem, telefonem, a najchętniej spotkać osobiście
Firma tuningująca samochody każe pisać na emaila o tym czego klient oczekuje
Wady
Klientom trudno jest się zorientować czego mogą żądać. Ich zlecenia są ostrożne (tj. mało oryginalne i o niskiej wartości) albo nazbyt rozdmuchane (koszty, możliwości). Długi dialog może nie interesować klienta, który w pośpiechu znajdzie innego dostawcę. Dostawcom trudno jest żądać zabezpieczenia odbioru zlecenia i zdarza się, że ponoszą straty
Niebezpieczeństwa
Ograniczona skalowalność – nagły wzrost liczby klientów może być niemożliwy do obsłużenia i wręcz zabić działalność
Ważne, żeby już na witrynie klient wiedział co dostanie. Inaczej duża liczba rozczarowanych klientów może być zabójcza dla biznesu Witryna musi odfiltrowywać żartownisiów i niezdecydowanych klientów by nie psuli biznesu
Sposób na efektywną realizację e-usług
A może wykorzystać mechanizmy sklepowe? Jasno zarysować granice wyboru.
Konkretnie i stanowczo określić koszty usługi Im trudniejsza do skopiowania usługa tym lepiej dla nas.
Etapy realizacji e-usługi
Prezentacja oferty
Prezentacja oferty powinna być spójna z wypełnieniem i przekazaniem formularza z danymi
Można to np. zrealizować przez przykłady, które automatycznie wypełnią formularz
Trudniejsze opcje formularza powinny odwoływać się do wizualizacji
Przykłady
W katalogu dostępne są przykładowe realizacje pojazdów, w które kliknięcie prowadzi na stronę z odpowiednio wypełnionym formularzem do modyfikacji
W katalogu dostępne są przykładowe realizacje tortów, klikniecie prowadzi na stronę z odpowiednio wypełnionym formularzem
W katalogu dostępne są fragmenty różnie realizowanej muzyki filmowej kliknięcie wypełnia formularz wstępną charakterystyką np. instrumentarium, nastrojem itp.
Wskazanie usługi do wykonania
W miarę możliwości pełna definicja usługi powinna mieścić się na jednej stronie lub umożliwiać powroty do wcześniejszych opcji
Sprawdzenie formularza powinno wykluczać warianty niemożliwe do wykonania, objaśnianiając to i nie ograniczając wszystkich możliwości
Warianty mało praktyczne powinno się sygnalizować ostrzeżeniami
Przykłady
Samochód można opisać kolorem nadwozia, obiciem foteli, wykonaniem deski rozdzielczej
Tort można opisać definiując kształt(okrągły, prostokątny, wielokąt, kształt jakiegoś przedmiotu), wielkość, kolory, skład cukierniczy, ozdoba np. z fotografii.
Muzykę do filmu definiujemy załączając sam film oraz wymagania odnośnie
instrumentacji(orkiestra, elektroniczna, rockowa), z powtarzającym się tematem lub bez itd.
Wizualizacja 1
Jeśli to możliwe system powinien prezentować sposób w jaki usługa zostanie zrealizowana
Jeśli to możliwe wizualizacja powinna być automatyczna bez obciążania kosztami klienta i producenta
Jeśli jednak wizualizacja będzie wymagała np. pewnego nakładu pracy ludzkiej to jej
sporządzenie może wymagać zażądania od klienta zaliczki
Wizualizacja 2
Wizualizacja może być grafiką, dźwiękiem, animacją itp. W zależności od typu usługi
Jeden zestaw danych może prezentować kilka wizualizacji tej samej usługi z różnych punktów widzenia
Wizualizacja może być znacznie uproszczona w stosunku do ostatecznego efektu, co powinno zostać jasno podkreślone
Przykłady
Samochód można zaprezentować w formie symulacji 3d z odpowiednio pokolorowanymi elementami uzupełnionymi zlecanymi detalami
Tort można zaprezentować w formie symulacji 3D, nadanie kształtu niektórym elementom, może wymagać pracy człowieka
Muzykę filmową da się zaprezentować wyłącznie przez jej zrealizowanie przez kompozytora, ale dla bardzo krótkiego wybranego przez niego fragmentu filmu
Zatwierdzenie usługi do wykonania
Jeśli wizualizacja nie spełnia wymagań użytkownika to może on powrócić do wypełniania formularza by zmodyfikować zamówienie aż do momentu gdy będzie zadowolony wizualizacją
Zatwierdzenie usługi będzie zazwyczaj wymagało wpłaty należności za wykonanie usługi
Przykłady
Z chwilą kiedy klient będzie gotów zamówić samochód będzie musiał zapłacić jego cenę. Prawdopodobnie przelewem.
Z chwilą kiedy klient będzie zadowolony z tortu może zapłacić za niego kartą lub przelewem z ewentualną dostawą do domu lub odbiorem z cukierni
Jeśli fragment muzyki i cena spełnią oczekiwania klienta to może zapłacić przez internet. Muzykę otrzyma w ciągu kilku dni internetem lub na płycie połączoną z filmem.
Efekt wykonania usługi
Jeśli jest to produkcja na zlecenie to może zostać dostarczona drogą pocztową
Jeśli wykonanie usługi wymaga udziału elementu w posiadaniu klienta to musi on być wcześniej dostarczony usługodawcy lub usługodawca musi przybyć by go na miejscu uzupełnić swoją usługą
Od czego zacząć?
Poznać proces realizacji usługi w tradycyjny sposób i próbować uwolnić się od ograniczeń Próbować umieścić wykonanie usługi w pewnym szablonie możliwym do zdalnej realizacji
Dokładnie zaprojektować formularz zleceniowy
Przeanalizować różne warianty wizualizacji usługi
Andrzej P.Urbański pisze:
Ten wpis o tytule "E-usługi – jak jeszcze można zarabiać w sieci!" z kategorii "Lekcja" dotyczący: informatyka, innowacja, Internet, sklep internetowy, czeka na Twój komentarz. Na pewno masz na ten temat coś ciekawego do powiedzenia. Co sądzisz o tym, co napisałem?