Pojazdy na wodór
![](https://img.andrzeju.pl/2024/05/h2-900x500-1.png)
Jak wiadomo elektroliza wody polega na przyłożeniu prądu stałego, co spowoduje rozkład wody na wodór i tlen. Jednak możliwe jest też odwrócenie tego procesu przez mieszanie wodoru z tlenem co spowoduje indukowanie prądu. Taka odwrotna elektroliza zachodzi w urządzeniu zwanym ogniwem paliwowym.
Ogniwo paliwowe miesza wodór z tlenem tak by nie doprowadzić do wybuchu, a elektrolizę odwrotną ułatwia katalizator, który jest zbudowany z paltyny.
Ponieważ w powietrzu na Ziemi mamy pod dostatkiem tlenu, więc można go czerpać z atmosfery i pozostaje jedynie zadbać o przechowywanie wodoru. Jednak nie jest to łatwe, bo wodór normalnie zajmuje dużą objętość i aby mieć go wystarczjąco dużo należy go sprężyć pod ogromnym ciśnieniem. Stanowi to problem i zagrożenie. Dlatego ten napęd dedykowany jest większym pojazdom, w których można zmieścić większy, odpowiednio zabezpieczony, zbiornik.
Na razie pojazdy z ogniwami paliwowymi albo jak kto woli na wodór są kilkakrotnie droższe od rozwiązań akumulatorowych. Czas pokaże czy staną się konkurencyjne i w jakim segmencie pojazdów.
![lokomotywa wodorowa](https://img.andrzeju.pl/PESA_LocoH2_presentation_Zmigrod_5-980x5881-1-300x180.jpeg)
Lokomotywa PESy z ogniwami paliwowymi na wodór
Andrzej P.Urbański pisze: